ΤΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ
Ομιλία Προέδρου στη Διημερίδα για τη Συνταγματική Αναθεώρηση.
13/06/2017
ΠΗΓΗ: ΦΟΡΕΑΣ

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κέρκυρας κ. Γεώργιος Π. Χονδρογιάννης συμμετείχε στη Διημερίδα που διοργάνωσε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και η Επιτροπή Διαλόγου με θέμα την επικείμενη Συνταγματική Αναθεώρηση την Παρασκευή 2 Ιουνίου και το Σάββατο 3 Ιουνίου στο κτίριο της Ιονίου Βουλής. Σύνταγμα - Νησιωτικότητα - Ανάπτυξη - Επιχειρηματικότητα ήταν οι θέσεις του Επιμελητηρίου Κέρκυρας στη Διημερίδα για τη Συνταγματική Αναθεώρηση.

 

Αναλυτικά η ομιλία έχει ως εξής:

 

«Κύριε Περιφερειάρχα, Κύριε Πρόεδρε της ΚΕΕΕ, Κύριε Δήμαρχε, αγαπητά μέλη της Επιτροπής Διαλόγου, αγαπητοί συνάδελφοι και συμπολίτες καταρχήν σας καλωσορίζω εκ μέρους της επιχειρηματικής κοινότητας της Κέρκυρας και εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες της Διημερίδας.

 

Είναι πλέον ξεκάθαρο σε όλους μας ότι οι επενδύσεις, η ανάπτυξη και η επιχειρηματικότητα,  είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες για την προοπτική εξόδου από την οικονομική κρίση την πρόοδο και την προκοπή της Ελλάδας και του τόπου μας.

 

Για αυτό ενόψει της αναθεώρησης του συντάγματος, η επιχειρηματικότητα ή άρση των όποιων περιορισμών και αντικινήτρων και η ανάπτυξη θα πρέπει να αποτελέσουν   ένα από τα μείζονα θέματα, με ειδικές αναφορές κατοχύρωσης διατάξεων και κανονισμών απελευθέρωσης υγιών δυνάμεων. Πέρα από το αν θα έπρεπε να υπάρχει ειδικό τμήμα για το καίριο αυτό θέμα από τα 120 άρθρα και τις 160 σελίδες του υφιστάμενου συντάγματος, αυτά που αναφέρονται στην επιχειρηματικότητα και όχι άμεσα αλλά έμμεσα είναι ελάχιστα, δεν ξεπερνούν τα 10 και μάλλον δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες ανάπτυξης επιπέδου τεχνολογίας και παγκοσμιοποίησης (βλέπε τις επικρατούσες επιχειρηματικές συνθήκες στις γειτονικές χώρες κλπ.). Τα άρθρα αυτά δηλαδή 12, 14, 17,18, 22, 23, 24, 106, 107, 117 αναφέρονται σε διατάξεις που δεν σχετίζονται άμεσα με ζητήματα ιδιωτικής πρωτοβουλίας και καθιστούν το κράτος, βασικό παράγοντα διακίνησης οικονομικών δραστηριοτήτων.

 

Είναι ολοφάνερο ότι «τεχνηέντως» το σύνταγμα αγνοεί τον πυρήνα της επιχειρηματικότητας την ιδιωτική πρωτοβουλία και εμφανίζει την πολιτεία ως βασικό συγκεντρωτικό φορέα, υπεύθυνο για οποιαδήποτε δραστηριότητα. Για παράδειγμα, μόνο στα άρθρα 14 και 106 γίνεται νύξη για επιχειρήσεις οι οποίες αναφέρονται ως «παράπλευρες» δραστηριότητες, με κεντρικό άξονα ενδιαφέροντος, το δημόσιο. Τα υπόλοιπα κάνουν λόγο για συνεταιρισμούς, εργασιακά δικαιώματα και γενικότερα, για δραστηριότητες που η αποστολή τους ορίζεται με «εισαγγελέα» την εθνική οικονομία. Η αναφορά λοιπόν στην ιδιωτική πρωτοβουλία και την επιχειρηματικότητα σαν πλαίσιο αναγκαίου για την ανάπτυξη, την υποστήριξη και τις δεσμεύσεις της πολιτείας προς αυτή πρέπει ρητά να αναφερθεί και να αναδειχθεί. Εξυπακούεται ότι η συνταγματική κατοχύρωση θα προβλέπει, εφόσον απαιτείται αρχές που η σαφής νομοθεσία θα θέτει  κανόνες στην ασύδοτη και πελατειακή κρατικοδίαιτη ιδιωτική επιχειρηματικότητα αλλά και κρατική λειτουργία. Η έννοια του επιχειρείν αποτελεί για την πολιτικά οργανωμένη κοινότητα, το βασικό μηχανισμό ανάδειξης των δημιουργικών της στοιχείων.

 

Είναι σαφές ότι σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας, δεν μπορεί να υπάρξει παραγωγή και ανανέωση, αν δεν λειτουργήσει μια διαδικασία σχεδιασμού και στόχευσης, προστατευμένη από σαφείς νόμους. Στις δημοκρατικές κοινωνίες η ιδιωτικότητα, η ατομικότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα καθορίζουν τις σχέσεις ανάπτυξης και παραγωγής. Η συνταγματική αναθεώρηση είναι η ευκαιρία η Ελλάδα του 21ου αιώνα απαρνηθεί την «αμαρτωλή» συγκεντρωτική της οικονομία και να ξεκινήσουμε με νέους όρους την ένταξή μας στον «νέο κόσμο».

 

Μια επίσης κύρια οπτική αφορά τι είδους χώρα είμαστε που σήμερα πλεονεκτούμε και πως μπορούμε να πετύχουμε την ανάπτυξη από δω και πέρα. Είμαστε, κυρίως, μια τουριστική χώρα, μια κατεξοχήν θαλάσσια και νησιωτική χώρα που βρίσκεται στη διασταύρωση τριών ηπείρων (Ασία, Αφρική, Ευρώπη) και των θαλάσσιων διαδρομών μεταξύ Ανατολής και Δύσης, που κουβαλάμε μακρόχρονο πολιτισμό, που αποτελεί τη βάση του δυτικού πολιτισμού. Χαρακτηριστικό του τουρισμού μας είναι ο ήλιος η θάλασσα και ο πολιτισμός ενώ ο νησιωτικός χαρακτήρας της Ελλάδας διαμορφώνεται από την εκτενή παράκτια ζώνη μήκους 15.000 χλμ., τη μεγαλύτερη στη Μεσόγειο, καθώς και τα περίπου 3000 νησιά και νησίδες εκ των οποίων κατοικούνται τα 127 με έντονες διαφοροποιήσεις ως προς την έκταση, το φυσικό περιβάλλον, τη δημογραφική σύνθεση και τα κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά.

 

Κύρια στοιχεία επίσης αποτελούν η απομόνωση από την ηπειρωτική χώρα,  η ευαισθησία σε εσωτερικές και κυρίως σε εξωτερικές διαταράξεις, το γεγονός ότι αποτελεί εξωτερικό σύνορο της χώρας αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ακόμη και αυτός ο τόπος και τα διαπόντια νησιά), η υπερεκμετάλλευση των πόρων, η αλλαγή χρήσεων γης προς όφελος της τουριστικής ανάπτυξης, η έλλειψη σχεδιασμού (που τείνει να αλλοιώσει το νησιωτικό τοπίο), ο μεθοριακός χαρακτήρας και ο αριθμός των ελληνικών νησιών. Παρά την πληθώρα νόμων και σχετικών διατάξεων που ασχολούνται τμηματικά με τον παράκτιο χώρο, τα αποτελέσματα για το νησιωτικό χώρο είναι απογοητευτικά, καθώς η προσέγγιση που ακολουθείται συνολικά από το θεσμικό πλαίσιο είναι αποσπασματική, με σημαντικό έλλειμμα στη χωροταξία, στις χρήσεις γης και  στρατηγικού σχεδιασμού, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι για τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς νησιά είναι μόνον τα μονίμως κατοικήσιμα, ήτοι συνολικά 450 από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα νησιά είναι περιφερειακές περιοχές που σε ορισμένες περιπτώσεις βρίσκονται στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ και είναι ιδιαίτερα ευάλωτες στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η Ευρώπη, όπως η παγκοσμιοποίηση, η δημογραφική, η κλιματική αλλαγή, η προμήθεια ενέργειας και, ιδιαίτερα, για τις νότιες περιοχές, η έκθεση σε αυξανόμενες μεταναστευτικές ροές, η νησιωτικότητα  και η ρήτρα νησιωτικότητας είναι αδήριτος ανάγκη να τύχει συνταγματικής κατοχύρωσης, ώστε να συμβάλλουν στην πολυμορφία της Ελλάδας και της Ένωσης από περιβαλλοντικής, πολιτιστικής, τουριστικής  άποψης, καθώς επίσης και στην αειφόρο ανάπτυξη του σημαντικού ρόλου τους.

 

Η αναπτυξιακή διαδικασία εκφράζεται με προώθηση νέων επιχειρημάτων, ανάληψη ελκυστικών πολιτικών για αύξηση της επιχειρηματικότητας και αλλαγή νοοτροπιών καθώς, επίσης και τη δημιουργία κινήτρων για ανάληψη νέων δραστηριοτήτων από επιχειρήσεις. Καθίσταται λοιπόν σαφές ένα απλό, ευέλικτο και σύντομο Σύνταγμα, το οποίο μεταξύ των άλλων θα περιορίζει τη γιγάντωση της εκτελεστικής εξουσίας και την αυθαιρεσία οργάνων του κράτους που φρενάρουν την επιχειρηματικότητα αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της συνταγματικής αναθεώρησης που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα, ενώ στο άρθρο 106 χρειάζεται εναρμόνιση ώστε να διασφαλίζεται η οικονομική ελευθερία. Η οικονομική επιχειρηματική δραστηριότητα πρέπει να συμπεριληφθεί πλέον ρητά στα θεμελιώδη κοινωνικά δικαιώματα και ελευθερίες, καθώς και να τεθεί η υποχρέωση της προστασίας της από το κράτος, τους θεσμούς και τα δικαστήρια.

 

Κύριο στοιχείο επίσης είναι η απλοποίηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελληνικό Σύνταγμα των 120 άρθρων έχει 160 σελίδες, το Σύνταγμα της Κύπρου 96, το Ελβετικό Σύνταγμα 80, το Σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών 15 ενώ η Μεγάλη Βρετανία έχει 4 κείμενα (την Magna Harta κλπ. αλλά όχι ενιαίο κείμενο). Το Ελληνικό Σύνταγμα βρίθει αναχρονισμών, ενώ αντί να συμβάλλει στην ανάπτυξη υποθάλπει μέσα από την έλλειψη απλότητας και την υπερβολή συνταγματικών κατοχυρώσεων στη θεσμική αστοχία και αναποτελεσματικότητα. Στο πλαίσιο της απλότητας εντάσσονται και οι διατάξεις που αφορούν στη δικαιοσύνη, στην πρόβλεψη για την ουσιαστική επιτάχυνση και τη βελτίωση των διαδικασιών που αποτελούν αντικίνητρο για την επιχειρηματικότητα και οδηγούν στην επιδείνωση του επενδυτικού και του οικονομικού κλίματος. Συνεπώς η απλοποίηση και η λιτότητα του Συντάγματος και η θέσπιση πλαισίων μέσα στα οποία νόμος θα ορίζει αποτελεί επίσης επιταγή των καιρών που θα καταδείξουν την αλλαγή και την επιθυμία βελτίωσης του οικονομικού και επενδυτικού κλίματος.

  

Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!!!!»

 

  

 

Με εκτίμηση

 

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κέρκυρας
Γεώργιος Π. Χονδρογιάννης

Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή

DOWNLOADS
PRESS_RELEASE_OMILIA_PROEDROU_SYNTAGMATIKH_ANATHEWRHSH_F1469448640.pdf